Myynti ja asiakkaat

Asiakaspalvelu ja laskutus hoitavat kaikkien HS-Veden liittyjien vesi- ja työlaskutuksen sekä liittymisasiat.     

Asiakaspalvelu ja laskutus

Uusia liittymissopimuksia tehtiin 81 kpl (2023: 69 kpl), mikä on edelleen huomattavasti normaalia pienempi määrä pienestä kasvusta huolimatta. Kiinteistön myyntitapahtumiin liittyviä omistajan vaihtoja tai haltijan muutoksiin liittyviä maksajan vaihtoja tehtiin yhteensä 571 kappaletta. Vesi- ja työlaskuja lähetettiin yhteensä 127 599 kappaletta. Kirjallisia reklamaatioita saapui yhteensä 2 kappaletta. 

Vesilaskutusta, sopimustenhallintaa sekä vesimittareiden ylläpitoa hoidetaan Suomen Vesitieto Oy:n toimittamalla Vesitieto-järjestelmällä. Järjestelmään on liitetty Vesi-tili asiakasportaali, jonka toimintoja kehitettiin jälleen hieman vuoden aikana.

 

Laskutuksen ja sopimuksenhallinnan sähköisiä asiakaspalveluprosesseja sekä asiakaspalautteita hoidetaan Trimblen eFeedback -järjestelmällä, josta järjestettiin henkilöstölle koulutusta toimintavuoden aikana. 

Laskujen maksamisen ja perinnän osalta yhteistyö ja palveluiden kehitys Ropo Oy:n kanssa jatkui sujuvana kertomusvuoden aikana. 

Arvonlisäveromuutos teetti jonkin verran töitä laskutuksessa ja iski parhaimpaan loma-aikaan. Ammattitaitoisella ja joustavalla henkilöstöllä asia saatiin kuitenkin hienosti maaliin ajallaan. 

Talous- ja henkilöstöhallinto

HS-Veden kirjanpito- ja palkanlaskentapalvelut hoidettiin yhteistyössä Sarastia Oy:n kanssa. Pääosa taloushallinnon ohjelmistoista sekä palkkahallinnon järjestelmä järjestyvät Sarastian kautta. HS-Vedellä on käytössä Sympa HR, josta tiedot siirtyvät Sarastian järjestelmiin sekä työajan seurantajärjestelmä Neptoniin. HS-Hulevesipalveluiden kirjanpito hoidetaan Netvisor-järjestelmässä yhtiön omana työnä. Yhtiö kuuluu Hämeenlinnan kaupungin konsernitiliin, jolla on pääsopimus Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin kanssa. 

Henkilöstöhallinnon osalta Nepton-järjestelmän käyttöä laajennettiin vuoden aikana ja paperisista ylityöilmoituksista päästiin kuukausipalkkaisten osalta eroon. 

Talousyksikkö Kuopion Veden vieraana. Kuva: Kuopion Vesi.

Asiakastyytyväisyys ja tiedottaminen

HS-Vesi on teettänyt asiakastyytyväisyystutkimuksen (WACSI = Water Customer Satisfaction Index) vuosittain Taloustutkimus Oy:llä. Kyselyssä asiakkaat arvioivat asteikolla 4–10 veden laatua, veden jakelua, vesilaitoksen palvelua ja viestintää useiden eri kriteerien perusteella. Näiden perusteella määritetään myös kokonaisarvosana vesilaitoksen toiminnalle.   

Kyselyyn haastateltiin kesän 2024 aikana satunnaispoiminnalla valittuja 25-74-vuotiaita asiakkaita (n=355) Hämeenlinnan, Hattulan ja Akaan alueelta.  Puhelinhaastatteluiden lisäksi käytössä on myös sähköinen tiedonkeruu. 

Vastaava kysely tehtiin vuonna 2024 yhteensä 6 vesilaitoksella ja HS-Veden tulosta verrattiin tällä kertaa vuosina 2021–2024 kerättyihin yhteensä 22 vesilaitoksen WACSI-tutkimustuloksiin.  

Veden laatutekijät (maku, väri, haju) ovat kaikki pysyneet tyytyväisyyden suhteen erinomaisella tasolla, ja kehitys on edellisvuoteen verrattuna lievästi myönteistä. Myös veden jakeluun liittyvät asiat ovat suurimmaksi osaksi erinomaisella tai hyvällä tasolla, ja myös tässä kehitys on edellisvuoteen verrattuna myönteistä. Vahvuustekijäksi tuloksissa mainitaan toimitusvarmuus ja jakelun katkottomuus. Vesijohtoverkoston kunto mainitaan kehityskohteeksi. 

Palveluun liittyvät tekijät ovat myös pysyneet hyvällä tasolla, ja kehitys on edellisvuoteen verrattuna myönteistä. Viestintään liittyvät tekijät mainitaan tuloksissa olevan kohtuullisen hyvällä tasolla. Häiriötilanne- ja hintaviestinnän kerrotaan kehittyneen myönteisesti. Viestinnän osalta tiedon löydettävyys www-sivuilla on vahvuus. Laatuviestintään kannattaa tulosten mukaan edelleen kiinnittää huomiota. 

Kokonaistyytyväisyys vesilaitoksen toimintaan verrattuna joihinkin muihin toimijoihin (mm. jäteyhtiö, matkapuhelinoperaattori, energiayhtiö) on pysynyt lievästi muita paremmalla tasolla.  

Häiriötilannetiedotteiden lähettämiseen tarkoitetun järjestelmän kehittämistä ja käytön jalkauttamista jatkettiin toimintavuoden aikana.  

Paroisten puhdistamon monivuotisen saneeraus- ja tehostamishankkeen valmistuttua puhdistamolla ja HS-Veden pääkonttorissa järjestettiin avoimien ovien päivä 8.6.2024. Päivän aikana oli mahdollisuus ohjattuun puhdistamokierrokseen ja perheen pienimmille oli järjestetty ohjelmaa lasten omassa puuhanurkassa. Ensiesityksensä sai myös uusi puhdistamon esittelyvideo. Tapahtumaan saapui kaikkiaan yli 100 vesihuoltotoiminnasta kiinnostunutta.